8 ploegen Samen uit Samen thuis
Ieder lid is vrij om te fietsen in de LWT-ploeg van zijn keuze. Het is ook mogelijk om in de loop van het seizoen in verschillende ploegen te fietsen. De ploegen rijden de volledige afstand van de rit in groep. Indien iemand (tijdelijk) moeilijk kan volgen wordt de snelheid ook (tijdelijk) aangepast.Een fietser in moeilijkheden mag nooit alleen gelaten worden en moet steeds tot thuis worden begeleid door één of meerdere ploeggenoten. Hij kan eventueel ook in de volgwagen stappen.De fietstochten georganiseerd door de club worden in ACHT groepen gered
- A-ploeg : gemiddelde snelheid van 34 km/u (circa 100 km)
- Tempo’s : gemiddelde snelheid van 30 km/u (circa 100 km)
- Sportivo’s : gemiddelde snelheid van 28 km/u (circa 95 km)
- Cyclo’s : gemiddelde snelheid van 26 km/u (circa 85 km)
- Toeristen : gemiddelde snelheid van 24 km/u (circa 75 km)
- D-ploeg : gemiddelde snelheid van 22 km/u (circa 65 km)
- Trappers : gemiddelde snelheid van 20 km/u (circa 55 km)
- Moderato’s : gemiddelde snelheid van 16 km/u (circa 45 km)
De ploegverantwoordelijken en de baankapitein(s), aangeduid op de individuele ploegvergaderingen, is (zijn) verantwoordelijk voor het respecteren van de gemiddelden van hun groep. Het is zijn (hun) plicht er voor te zorgen dat de groep niet uiteenvalt en samen aankomt door de nodige maatregelen te treffen (bv wachten, aanpassen van de snelheid). In het uiterste
geval kan de ploegverantwoordelijke of de baankapitein een lid verplichten in de volgwagen te stappen teneinde het vlotte verloop van de rit niet in het gedrang te brengen.
Indien 2 of meer ploegen samen fietsen (bijvoorbeeld bij regenweer) wordt de gemiddelde snelheid aan de laagste ploeg aangepast.
Om te vermijden dat het tempo in de ploeg onnodig opgedreven wordt vragen we aan de LWT-ers die met een elektrische fiets rijden om NIET op kop te rijden. Beter is achteraan te blijven en daar zo nodig enige hulp te bieden indien nodig.
IEDER LID IS INDIVIDUEEL VERANTWOORDELIJK VOOR HET NALEVEN VAN HET VERKEERSREGLEMENT EN VOOR HET RESPECTEREN VAN HET MILIEU DOOR AFVAL BIJ TE HOUDEN.