8 LWT ploegen: samen uit samen thuis
De fietstochten georganiseerd door de club worden in ACHT groepen/ploegen gereden:
- A-ploeg: gemiddelde snelheid van +/- 32 km/u (circa 100 km)
- Tempo’s: gemiddelde snelheid van +/- 30 km/u (circa 100 km)
- Sportivo’s: gemiddelde snelheid van +/- 28 km/u (circa 95 km)
- Cyclo’s : gemiddelde snelheid van +/- 26 km/u (circa 85 km)
- Toeristen: gemiddelde snelheid van +/- 24 km/u (circa 75 km)
- D-ploeg: gemiddelde snelheid van +/- 22 km/u (circa 65 km)
- Trappers: gemiddelde snelheid van +/- 20 km/u (circa 55 km)
- Moderato’s: gemiddelde snelheid van +/- 16 km/u (circa 45 km)
Elke ploeg heeft een of meerdere ploegkapiteins. Deze zijn te vinden op de website in het menu “Ploegen”.
Ieder lid is vrij om te fietsen in de LWT-ploeg van zijn keuze. Het is ook mogelijk om in de loop van het seizoen in verschillende ploegen te fietsen. De ploegen rijden de volledige afstand van de rit in groep. Indien iemand (tijdelijk) moeilijk kan volgen wordt de snelheid ook aangepast. Een fietser in moeilijkheden mag nooit alleen gelaten worden en moet steeds tot thuis worden begeleid door één of meerdere ploeggenoten. Hij kan eventueel ook in de volgwagen stappen.
De ritten worden opgesteld tijdens de ploegvergaderingen begin januari en dit voor het ganse LWT-seizoen: van begin maart tot de derde zondag van oktober. De ploegverantwoordelijke en de baankapitein (die het parcours heeft uitgestippeld) zijn verantwoordelijk voor het respecteren van de gemiddelde snelheid van hun groep die naargelang het parcours, de hoogtemeters of het weer iets lager of hoger kan liggen. Zij moeten ervoor zorgen dat de groep niet uiteenvalt en samen aankomt. Immers: Samen uit, samen thuis.
Indien 2 of meer ploegen samen fietsen (bijvoorbeeld bij regenweer) wordt de gemiddelde snelheid van de minst snelle ploeg gereden zodat iedereen mee kan.
Om te vermijden dat het tempo in de ploeg onnodig opgedreven wordt vragen we aan de leden die met een elektrische fiets rijden NIET op kop te rijden maar achteraan te blijven en daar zo nodig enige hulp te bieden.
Ieder lid is verantwoordelijk voor het naleven van het verkeersreglement en het respecteren van het milieu door het afval bij te houden.
- Inschrijving
Het inschrijvingsbedrag voor seizoen 2025 bedraagt 90 EUR (all-in) voor alle gezinsleden die op hetzelfde adres wonen.
Dit houdt in:
- Lidgeld LWT
- Jaarlijkse AED-bijdrage om later alle AED-toestellen te vervangen. Het jaarlijks omnium-onderhoud wordt betaald door de clubkas.
- Lidmaatschap VWB : voor meer info: https://www.vwb.be/
-
- Volledige Verzekering (Deze vangt aan op 1 januari 2025)
- Fietsbijstand in de hele Benelux
- Abonnement op het magazine Vlaamse Wielrijder & Biker
- Korting bij organisaties, fietshandelaars, fietsvakanties,..
- 10€ eetbon voor het Smulfestijn begin november 2025
De inschrijvingen en betaling van het lidgeld moet gebeurd zijn voor 31 december 2024. Immers, de verzekering gaat in op 1 januari.
Inschrijven kan gebeuren via het invulformulier op de website en door betaling van het bedrag op de LWT-bankrekening : BE91 0015 9970 2576.
Mocht het niet lukken via de website, contacteer je best de clubsecretaris.
- Tussenkomst Mutualiteit :
De meeste mutualiteiten voorzien een tussenkomst in de kosten van het lidgeld bij een sportclub.
Voor verdere informatie verwijzen wij naar het eigen ziekenfonds. Men kan via de website van de VWB https://www.vwb.be/ het attest voor de mutualiteit downloaden en indienen bij je mutualiteit.
- Volgwagens en kilometervergoeding.
Tijdens de zondagse ritten en de erkende uitstappen worden door de verschillende ploegen een volgwagen ingepland. Deze is voorzien van een signalisatiedriehoek en reservemateriaal
De chauffeur van de volgwagen ontvangt een vergoeding van 0.20 € per gevolgde kilometer.
Dit dient gemeld te worden via de website https://leeuwsewielertoeristen.be/lwt1/vergoeding-volgwagen/. De kasmeester stort het bedrag op je bankrekening.
Volgwagenchauffeurs die dit regelmatig doen krijgen vanaf de 5e rit een verhoogde vergoeding 0.30€.
Opmerking: Door het groeiend aantal fietsers verandert de weginfrastructuur voortdurend. Mooie fietswegen zijn dikwijls niet toegankelijk voor volgwagens. Meer ritten worden gereden zonder volgwagen. Het is de verantwoordelijkheid van de ploegen om ervoor te zorgen dat de nodige maatregelen worden getroffen.
- Materiaal.
De club beschikt over reservewielen (voor- en achterwielen) voor iedere ploeg. Leden die tijdens een zondagse rit lekrijden en gebruik maken van een reservewiel, worden verzocht hun persoonlijk wiel te herstellen na het einde van de rit. We vragen ook om na de rit het reservewiel in propere staat weer op zijn plaats te hangen.
Iedere ploeg is verantwoordelijk voor zijn eigen materiaal!
Indien er technische defecten zijn, kan dit met de materiaalmeester besproken worden, die dan de nodige actie zal ondernemen.
Het materiaal, per ploeg, bestaat uit volgende zaken:
- Materiaalkoffer,
- Voetpomp
- Map met verzekeringsdocumenten,
- Vuilniszak,
- EHBO-koffer,
- AED-toestel,
- 2 voorwielen,
- 3 achterwielen (2×10 speed, 1 x 11speed)
Opmerking: Er zijn geen reservewielen beschikbaar met schijfremmen gezien de diverse bestaande systemen. Bij bandbreuk moet de band ter plaatse hersteld worden.
- LWT wielerseizoen & scanning.
Het LWT- clubseizoen begint de eerste zondag van maart en eindigt op de eerste zondag van de maand oktober. Begin januari worden alle zondagsritten vastgelegd tijdens de ploegvergaderingen.
Elke uitgereden rit in groep levert 1 aanwezigheidspunt op.
Je moet scannen bij het vertrek maar als dat niet lukt kan je het zelf ook direct nog na de rit doen.
Om te scannen wordt er gebruik gemaakt van
- de barcode of QR-code op de keerzijde van je identiteitskaart of
- via de app Stocard op je smartphone waarbij je de barcode hebt ingevoegd of
- via de LWT website waar je code ook te vinden is.
Eventuele misbruiken zullen op de bestuursvergadering besproken worden.
Bij extreme weersomstandigheden zal het bestuur, ’s morgens aanwezig in het lokaal, beslissen of de rit doorgaat dan wel geneutraliseerd wordt (zie ook steeds op de website www.lwt.be).
Buiten de zondagsritten kunnen aanwezigheidspunten ook verdiend worden bij deelname aan andere clubactiviteiten zoals een uitstap of een reis voorzien in de LWT-kalender:
- Zondagse rit /baankapitein/volgwagen
- Helper bij eetfestijn (per dag – shift)
- Aanwezigheid op de Algemene vergadering
- Helper bij cluborganisaties.
- Clubkledij & kledijtegoed.
Zoals ieder jaar vragen we aan de leden om bij elke rit, door de club georganiseerd, in club-kledij te rijden waarbij de broek niet noodzakelijk deze van de club, maar wel overwegend zwart moet zijn.
De club dringt er sterk op aan bij het fietsen ALTIJD een helm te dragen!
De LWT-kledij is verkrijgbaar mits bestelling en voorafbetaling. We plaatsen maar één keer per jaar een grote bestelling bij onze leverancier Vermarc Sport om onze gunstige prijzen te kunnen verkrijgen.
We hebben wel een stock aangelegd van de meeste artikels in de sportlijn maar niet uit de proflijn, deze moeten altijd besteld worden.
Voor meer info neem je best contact op met de kledijverantwoordelijke.
Kledij tegoed
Bij de activiteiten van de club zijn aanwezigheidspunten te verdienen in de loop van het seizoen:
De verzamelde aanwezigheden worden omgezet naar kledijpunten die je het volgende seizoen kan gebruiken voor de aankoop van clubkledij.
1 aanwezigheidspunt = 10 kledijpunten = 0,5€.
Elk lid kan zijn persoonlijk bedrag zien op de website mits in te loggen.
Indien men tijdens het seizoen geen kledij aanschaft, wordt het verdiende bedrag overgedragen naar volgend seizoen. Dit enkel indien men lid blijft van de club.
Voor bepaalde clubactiviteiten kan het bestuur extra kledijpunten toekennen. Dit zal vooraf worden aangekondigd.
- Zondagse clubritten, wegcode en veiligheid
Enkele concrete aanbevelingen die belangrijk zijn voor onze baankapiteins, fietsers en volgwagens:
- Ploegen die met minder dan 15 personen fietsen zouden in principe altijd en overal de fietspaden moeten gebruiken. Pas op: er werden reeds verschillende leden beboet wegens het niet respecteren van deze regel! Voor groepen van meer dan 15 man is het gebruik van de fietspaden niet verplicht. Voor groepen van minder dan 51 man zijn er geen “wegkapiteins” verplicht. Maar als die er wél zijn moeten er minstens twee zijn en moeten ze rond hun linkerarm een band dragen met de nationale driekleur en het woord “wegkapitein”. Het lijkt ons dus het beste dat onze “baankapiteins” zich bij controles geen “wegkapitein” noemen😉…
- Een volgwagen (hij is niet verplicht!) moet voorzien zijn van een signalisatie op het dak. Voor het geval dat de magneten van onze signalisatieborden onbruikbaar zijn op het (glazen) dak zijn er doorzichtige spandoekjes die met zuignappen aan de achterruit kunnen bevestigd worden. Beide systemen zijn beschikbaar in het clublokaal.
- Het volgen van een groep fietsers als volgwagen verrechtvaardigt niet het gebruik van de vier richtingaanwijzers! Het onrechtmatige gebruik van de vier richtingaanwijzers is een overtreding van de eerste graad! Een bijkomend oranje knipperlicht is overbodig en bovendien niet toegelaten. De chauffeur van de volgwagen heeft geen enkele bevoegdheid om het verkeer te regelen of op te houden.
- Met maximum twee naast elkaar rijden mag altijd op voorwaarde dat men gegroepeerd blijft. Op een baan zonder rijstroken mag je niet meer dan een breedte gelijk aan die van een rijstrook (± 3m) en in geen geval meer dan de helft van de rijbaan in beslag nemen. Op een rijbaan met rijstroken gebruik je alleen de rechterrijstrook.
- Onze baankapiteins die de ploeg “gidsen” moeten ervoor zorgen dat de volgwagen overal de fietsers kan volgen, of zo nodig een kleine omleiding volgt (vb : hier mag de volgwagen niet in !).Dit wil ook zeggen dat we steeds rekening moeten houden met de (lokale) verkeerssituatie. Het is soms verleidelijk om toch door een versperring te rijden met de fietsen, maar houd steeds rekening met de volgwagen.
- Op de openbare weg dient te allen tijde de wegcode gerespecteerd te worden en de club zal niet tussenkomen in eventuele boetes door het niet volgen van die wegcode.
- De volgwagen wordt voor het vertrek geladen met het reservemateriaal (zie hoger) en de persoonlijke rugzakjes van de fietsers.
- Door de voortdurend gewijzigde fietsomgeving (meer fietspaden, tractorsluizen,…) worden meer ritten gereden zonder volgwagen. Het is de verantwoordelijkheid van de ploegen om het correcte materiaal mee te nemen (EHBO-koffer, AED-toestel, …)
AED-toestellen zijn ook beschikbaar op diverse openbare plaatsen. Staying Alive is een gratis app en zoekt naar de 10 dichtstbijzijnde AED’s bij u in de buurt of op een specifiek adres.
- Laureaten LWT
De laureaten van de verschillende klassementen worden gehuldigd tijdens de algemene vergadering op het einde van het jaar.
- Laureaten aanwezigheden:
Voor het behalen van het meest aanwezigheden, komen enkel de ritten en reizen vermeld in de LWT- kalender in aanmerking. Ook deelname aan andere activiteiten van de club worden in rekening gebracht (zie scanning).
- Laureaten meeste CLUB-kilometers:
Voor het behalen van het meest aantal clubkilometers, komen enkel de ritten en reizen vermeld in de LWT-kalender in aanmerking. De competitie valt volledig samen met het LWT-wielerseizoen.
- Laureaten meeste STRAVA-kilometers :
Enkel de kilometers geregistreerd via het Strava-klassement komen in aanmerking voor dit klassement als laureaat. De STRAVA-competitie start op 1 januari 2025 en loopt tot eind november. Aan de hand van de geregistreerde gefietste kilometers in die periode zal er een clubklassement opgemaakt worden. De kandidaten moeten wel minstens 10 aanwezigheden hebben in 2025.